söndag 19 april 2009

Skärgården levererar!

Söndagen såg vårt team uppdelat lite varstans i jakt på fiske, fint väder och kanske en lugn stund.
Jonas och Claes höll som ni sett ställningarna hemma i Strängnäsvikarna med skapligt resultat efter en trög start.
Rickard och Lorran begav sig till Båven i går eftermiddag men den kalla natten verkade ha slöat ner fiskarna runt viken och tafatta hugg och efterföljare var det som bjöds.

Själv fick jag igår en inbjudan att åka ut med Micke Söderberg/Waxholmsguiderna (http://www.waxholmsguiderna.se/) och se om vi kunde skrämma upp lite havsöring (och kanske någon gädda vid sidan av).
Tyvärr var natten om möjligt ännu kallare runt Waxholm och Åkersberga, var +2 när jag kom dit runt 08.15 med spår av is vid bryggan och ganska mycket is i vissa vikar.
När ingen havsöring verkar vara hemma på de ställen vi provar föreslår Micke att vi tar och testar lite gädda, han hade ett par ställen som han inte fiskat så mycket vid men med stor potential.

Sagt och gjort vi drar i väg, vid det första stället blir det bara ett hugg, vattnet är kallt (5-6 grader) och trots fin botten ger det inget.
Vi glider vidare och hittar in till en liten lagun (efter att ha upptäckt att vinden tilltagit rejält på fjärden!) som verkligen ser fin ut, exemplarisk växtlighet och tempratur mellan 7.5-9 grader.
Mitt första kast generar en 3.5-4kg’s gädda, den sprattlar ilsket och när vi förbereder en bild är Mickes fingar alldeles förnära att glida in där det är vasst och taggit så det blir en snabb men korrekt utsättning istället. ;-)
Vi tar omtag, driftar och jag tappar en lite mindre gädda efter en kort fight.

Efter en stund drar vi hela vägen upp i viken och ungefär halvägs ner igen gör jag ett långt spinn-stop och *PANG* - linan börjar vandra, det ”gnisslar” och hackar om linan och ja inser att 1) det än lite större pjäs och 2) den har definitivt tafsten munnen!
En kul fight senare lyfter Micke in den i båten – 7kg och nytt PB för min del är ett faktum (det var fanimig på tiden ska sägas)!!!
Jag valde dock att inte göra någon fotosession av den av följade skäl; den satt bra men dåligt – det tog tid att få loss draget och den fick kämpa sig trött innan vi tog upp den, det är en lekgädda (tjock och trind :-) ) och jag är helt enkelt inte så gäddkåt att jag inte inser vad som är bäst för den, nämnligen att få komma tillbaka i vattnet så fort som möjligt.
Sagt och gjort, snabbvägning, lite vila vid båtkanten och den plaskade piggt iväg mot nya äventyr.

Och vi vet att det finns fler. Och större. Det sista hugget för dagen kommer stanna i mitt minne för en lång tid framöver; linan kommer helt plötsligt rakt emot mig och båten i en vansinnig fart, det tar kanske en sekund för den att komma 6 meter och fara in under båten, jag drar till och...NEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

Nåja...två saker står klart - Four Play Suspending 'Papegoja' var draget för dagen och Micke vet hur man guidar! Jag tackar för en fantastisk dag i skärgården, strålande sol och fina fiskar!

/Löwa
Ps. Broman & Co rapporterade en 14kg och 10kg. Från land. I en vik vi tänkte åka till. Vad ska man säga? Grattis så klart! \o/