måndag 8 juni 2009

Knepigt fiske, helgrapport från Båven

Försök till sen göstrolling, klockan är 23:30 och Lorran sitter och spanar på paravanerna i hopp om hugg.

Efter den gångna veckans "höstrusk" var vi spända inför helgens fiske, vad skulle hända nu när temperaturen i vattnet sjunkit flera grader?

Jag och Lorran åkte till Båven för att bygga lite prylar på stugan samt med förhoppnings om bättre väder passa på att fiska några timmar.

Fredag
Vi kom ner sent på kvällen och efter att ha inkvarterat oss beslöt viss oss för att testa lite kvälls-/natt-trolling efter gös. Kanske var leken klar och de hade börjat bege sig ut pelagiskt.

Vi monterade dit en gammal spöhållar-rigg jag hittade i ett förråd som visade sig funka klockrent på Lorrans båt och började nöta.

Tyvärr blev det enda som behagade hugga denna kväll en liten gäddsnipa som högg på en grön/gul Strike Pro Buster Deep.

Det började spricka upp lite och framåt natten blev det riktigt fint. Dock var det fortfarande nordlig vind.

Lördag
Vi tog oss upp rätt tidigt på lördagen (med Båven-mått mätt) för att testa lite innan det var dags att "göra någon nytta".

Det hade börjat spricka upp lite och vinden började vända för att bli mer syd/sydostlig.

Vi började nöta av efter gösen, nu med jigg då det var så pass klart och soligt. Och de var på plats, men maken till tjuriga har jag inte varit med om på länge.

Vi hade hugg på hugg men det var så försiktigt att man nästan blev galen. De få gångerna jag äntligen lyckades nypa fast en så slet den sig. Efter 3 tappade fiskar började humöret tryta, vi moddade tackel och grejade för att försöka få fast fiskarna men det gick trögt.

Lorran lyckades till slut få in en gös i båten på 1,2kg. Utöver detta blev det ett par gäddor och några abborrar.

Efter att ha jobbat och pulat på dagen gav vi oss åter ut igen framåt kvällen. Vi testade nu även att meta men det var bökigt att få tag i betesfisk. Resultatet på kvällen blev mest abborre och någon gädda. 5 stycken fina abborrar kom upp där den största var på 0,82kg (bilden).

Lorran hade även en riktigt fin gös på som tyvärr lyckades slita sig, det såg riktigt tungt ut och släppet följdes av många och högljudda svordomar.

Söndag
Vinden håller i sig i sydlig/sydostlig riktning och temperaturen i luften börjar gå upp i luften. Ligger runt 15-16 grader nu.

Vi lyckas få tag i lite betesfisk och kör lite mete samtidigt som vi kastar. Då det varit trögt fiske har ju nöden ingen lag. Testar att göra ett nytt tackel, det kan ju inte bli sämre i alla fall? Istället för att bara köra en enkelkrok med sänken så testade vi att köra; blänke-röd krok-mormyrska där blänket agerade sänke. Kändes helrätt men gav tyvärr ingen utdelning alls.

Mycket trögare fiske överlag idag. Lördagen bjöd i alla fall på seg fisk som knappt ville hugga, idag var de inte ens intresserade verkade det som.

Efter att ha testat det mesta beslöt vi oss för att köra en riktig "Crazy Ivan". Vi drog upp draggen och drev i vinden mitt på fjärden. Lorran körde kast med shad-jigg, vi hade mete i och jag beslöt mig för att halvsovandes köra lite verticaljigg.

Döm om min förvåning när jag, mitt i viken, känner det där tydliga gös-naggandet nere på ca 10 meters djup. Några nafs till - mothugg! Den sitter! Trots att det var en liten gös var glädjen total, första gösen på verticaljiggning!

Det spelar ingen roll hur mycket man läser om en fiskemetod, det är inte förren man själv får ett kvitto på det som det känns rätt.

Nu är det bara att köpa verticalspö, markörer, elmotor och ekolod till lill-båten ;).

Sammanfattningsvis blev det en skaplig helg. Även om det blev få fiskar i båten (2 gösar, 5-6 abborrar, 3 gäddor) på ca 7h fiske så kändes det ändå som en bedrift med tanke på att det var så konstigt fiske. Vi fick verkligen anstränga oss för att lura upp dem denna helg, man fick inget gratis. Hoppas medeltemperaturen håller i sig nu så att det kommer upp lite värme i vattnet igen så vi får vårt sommarfiske.