måndag 24 augusti 2009

Trollingrapport från Tisnaren

Denna helgen blev det "fullrigg", 10 spön, för att effektivt kunna testa olika djup och färger. Jonas står förväntansfullt och spanar efter hugg.

I lördags tog jag och Jonas med oss båten för en spontantripp till Tisnaren. Vi har ända sedan vi var där förra sommaren, vilket bland annat gav PB på gös, pratat om att åka dit och nu tog vi oss äntligen i kragen.

Vi fick hjälp av Tommy Lennberg från Tisnarens Västra Fiskevårdsområdesförening med fiskekort och tillgång till ramp. Av honom fick vi även lite rapporter och tips (samt låna ett sjökort, jättetack!), det var dock lite oroväckande rapporter Tommy hade att komma med. Han (och flera andra) hade under denna sommaren märkt en radikal försämring i gösfisket jämfört med tidigare år. Något som till stor del tros bero på tungt tryck ifrån nätfiske vilket så ofta är fallet tyvärr. Mycket tråkiga nyheter men vi måste ju ändå göra ett försök. Vi lade i båten, lastade i alla grejer och satte fart för att börja köra pelagiskt ute på de lite större djupen i sjön.

Väl ute på fjärden körde vi i ett mycket blandat släp som sträckte sig från 1m till ca 15m och började harva. Vädret var halvklart, ca 20 grader i ytvattnet och det blåste bara lite grann, rätt behagligt. Något som slog oss var hur "dött" det var på lodet, vi hade svårt att överhuvudtaget hitta betesfisk för att inte tala om rovfiskarna. I långa perioder var det helt tomt på skärmen. Efter ett tag lyckades vi hitta en stor "boll" med betesfisk nere på 8-9 meter vilket direkt ledde till att det small på ena djupriggen, snabbt som tusan var jag framme på spöt för att upptäcka att det var tomt i andra änden. "H-LVETE!!". Vi justerade släpet för att få fler beten på det djupet och cirkulerade lite utan resultat. De närmsta timmarna körde vi på därute på olika djup och bottenstruktur, gav förutom bomhugget endast en gädda på ca 2kg.

Strax innan lunch dök en fisketillsynsman upp och kollade läget, en mycket trevlig kille. Han bekräftade tyvärr det som Tommy pratat om tidigare under dagen; gösfisket har varit katastrofdåligt i år. Dock så hade både gädd- och abborrefisket tydligen varit helt ok med många fina fiskar landade. Efter en lite pratstund delade han gladeligen med sig av lite tips för bra gäddtrolling på andra sidan fiskevårdsområdet. Vi tackade så mycket, körde nån timme till innan vi plockade upp grejerna för att ta lunch och prata strategi.

Jonas hade fixat en riktig lyxlunch. Grillad sweet-chili-marinerad kalvytterfilé och till det hade Lovisa (Jonas bättre hälft) fixat en helt superb sallad. Tackar och bockar.

Efter lunchen bytte vi taktik och släpet moddades om för att rikta sig mer mot gädda. Vi började med att åka och testa det område som tillsyns-killen tipsat om och det såg mycket riktigt lovande ut. En ganska jämn plattå på 5-6 meter med ett djuphål på ca 12 meter mitt i viken. Här hade vi även mycket bra aktivitet på ekolodet. Vi snurrade ett par varv vilket gav ett par gäddor i 2-3 kilosklassen och vi hade även något större krokat (skulle uppskatta till minst 5kg utan att ta i) men den släppte tyvärr efter en stunds drillande.

Innan vi lämnade området testade vi att jigga lite i djuphålan då det verkade stå mycket fisk där nere på branterna. Ingen av oss hade någon kontakt och efter 20-30 min slog en gädda precis i ytan ca 30 meter från båten, precis där vi hade trollat 5-6 gånger. Vi såg det som ett hån och lämnade för nya jaktmarker.

Ingen jätteabborre men var tvungen att ta en bild då de var så fantastiskt fina i färgerna.

Vi hade fått lite gädd-tips från Tommy men väl på plats i det området så hade det börjat blåsa upp. Då motivationen hade börjat tryta i takt med brist på fisk i båten så orkade vi inte hålla ut där. Nu var det nära att vi bara gav upp och åkte hem. Men vi tog ett sista försök i en vik där det var relativ lä från vinden och i solnedgången lyckades vi lura upp lite fisk. Även om det inte var något direkt stort så fick vi i alla fall ett dubbelhugg och ett trippelhugg! Det var lite blandat med abborre och gädda där den största landade på 4,4kg. Precis när solen gick ner packade vi ihop och åkte hem, planen var från början att köra lite i mörkret efter gös men efter rapporterna under dagen kombinerat med trögt fiske fanns det inte nog med motivation kvar.

Det kändes som att det var allmänt trögt fiske och vi lyckades inte riktigt pinpointa varken fisken eller vilket bete de föredrog. Det small till höger och vänster på alla möjliga olika färger och djup. Om man ska dra någon slutsats så verkade de i alla fall stå rätt djupt då de flesta fiskarna tog på djupriggarna.

Mycket tråkigt att höra också att gösfisket verkar ha försämrats avsevärt, vi åkte som sagt från Strängnäs enbart för att det var så bra fiske förra året. Nu lär det dröja tills man hör mer positiva rapporter innan vi kommer tillbaka och fiskar gös. Skönt att se dock att det finns flera som slåss för att försöka bevara beståndet! Kämpa på grabbar!

Kanske åker vi tillbaka i höst för att fiska gädda då de brukar ha en årlig C&R-tävling där då.