fredag 26 mars 2010

Messlingen - Rapport dag 6

Läs rapport för dag 4 och 5 här...

Grabbarna som kom upp igår var självklart grymt sugna på att få komma igång och fiska idag. För att de skulle få en bra start så åkte vi tillbaka till Fröstsjön där vi haft riktigt bra fiske tidigare i veckan.

På väg ut på sjön såg vi till vår besvikelse att det var några som "snott" den spot vi haft tidigare. Vi knatade vidare en bit och tänkte att det finns väl fisk på fler ställen. Och visst var det så! Det tog inte lång stund så hade jag lyckats få upp en skaplig Harr på 0,3kg. Kort därefter ryckte även Jonas och Byssan upp varsin fisk, Rödingar denna gång på runt 0,3kg.

Dagen flöt på och det kom huggperioder lite då och då. Extra kul var det de gånger man ställt upp metspön med ål-bjällra och det började plinga hej vilt. Det blev kaos i lägret för att identifiera vilket spö det var och sedan för att hinna först dit. Vi fick upp två stycken halvkilos-rödingar på detta vis.

Extra värt att nämna var att Pelle fick upp en fin abborre på 0,6kg och att jag tappade en Röding i hålet. Både jag och Jonas var där och grävde i hålet men den lyckades smita iväg. Riktigt tråkigt då det garanterat var personbästa för mig på Röding, riktigt stor var den. Byssan tog även en mycket stor Lake på 1,3kg. Lite tråkigt (men ändå lite kul) var att Bylund inte fick en enda fisk (han fick inte en enda på hela förra resan heller). Vi får hoppas det går bättre för honom imorgon.

Totalt fick vi med oss 1 Harr, 1 Abborre och 5 Rödingar (alla på 0,3 - 0,6kg) till stugan. Ett fullgott resultat. Några av dem ligger nu på saltning och ska in i röken imorgon kväll.

Vädret var helt ok. Temperaturen låg runt nollan och det var hyffsat vindstilla, då och då kom det dock vindbyar med lite snö i luften.

Imorgon bitti (fredag) tar grabbarna en liten skotertur över till Storsjö och Dalsjön som Jonas och jag rekade igår. Då ska det förhoppningsvis tas stor Harr och Öring! Jag avviker "tyvärr" till Ljusnedal då mitt band, Frantic Five, blivit inbokat till att spela på Gyllene Bocken under fredag kväll under Speedweekend som pågår i helgen.