fredag 21 maj 2010

Gösfisket börjar ta sig.

Nu börjar värmen komma smygandes och igår var det riktigt fint när det började nalkas mot kvällen. Jag och Jonas, som båda haft en extra tuff vecka på våra jobb, kände att en fisketur skulle sitta helt rätt för att ladda batterierna. Vi beslöt oss för att se om gösen hade börjat vakna här hemma i Mälaren.

Tidigare i veckan hade jag lodat av vid en gammal hederlig spot och sett att det stog mycket fisk på både 13- och 18-metersplattån så det var en plats bra som någon.

Vi hade ca 15 grader i ytvattnet men det är knappast det nere på 13 meter, gösarna verkade lite sega men vi lyckades i alla fall locka ett gäng till hugg och två stycken fick vi in hela vägen. Jag tog en liten rackare strax under minimimåttet och Jonas fick en fin på 1,5kg. Metoden för dagen var klassiskt jiggfiske.

Fortsätter sommarvärmen så lär det bli fler turer innan helgen är över.

På söndag bär det av med två lag till Mariefred för att köra första tävlingen i Sportfiskaren Cup.

2 kommentarer:

1. Hej.
    Det blev en på 1.78kilo, 1,38 och en rackare på ca kilot i går. Det verkar som gösens storlek börjar ta sig i mälaren, för övrigt så fiskade jag med jigg från land:)

SvaraRadera
  2. Yo yo.

I dag var jag och herr Löwa ute en sväng i värmen och det vart 4 giis men bara en godkänd. Jag tror att det kanske var lite för still och lite för soligt, men vad vet jag:):)