tisdag 7 september 2010

Härjedalen dag 3 & 4 - Storsjö

Läs rapport från dag 2 här...

Dag 3
Nu var det dags att testa spinnfiske i Storsjö, tidigare har vi bara varit där på vintern. Vi satte fart över fjällen med sikte på Storsjö Fiskecamp för att köpa fiskekort och få lite tips för dagen. Precis som i vintras var grabbarna på campet mycket trevliga och behjälpliga, vi fick ett gäng konkreta tips på bra vatten. Efter en del velande beslutade vi oss för att börja med tjärnen Västra Rotsjön där det utlovades öring, harr och röding.

På väg ut på en helt blank Västra Rotsjön.

Vädret var helt osannolikt bra! Helt vindstilla och en temperatur som steg upp över 20 grader i skuggan, det var näst intill shorts-väder. Sjön var full av aktivitet, de senaste dagarnas värme verkade ha fått fart på fiskarna som nu vakade för fullt.

Vi fiskade av sjön med alla dess metoder; spinn, dragrodd, flugmete, maskmete och fluga (t.o.m. en jigg åkte fram en sväng). Vi lyckades lura totalt 6st harrar under de ca 4 timmar vi var på plats, alla dock små (eller jättesmå). Öringen lyser fortfarande med sin frånvaro. Lite kul under dagen var dock att 1) Jonas tog sin premiärfisk och 2) han tog den på flugspö - första någonsin.

Åberg med en liten harr tagen på spinnare.
Jonas drillar sin första fisk på flugspö!
Harrfighter!
Jonas med dagens största harr, precis under minimimåttet.

Strax efter 16:00 packade vi ihop grejerna för att hitta någonstans att slå upp tälten, men först en sväng förbi campet för att fixa nytt fiskekort och fylla på vätska.

Jonas och Åberg ser till att hålla vätskebalansen under kontroll.

Vi tog en sväng förbi Dalsjön (där vi var i vintras) men tyvärr fanns det ingenstans att tälta och skulle inte heller gå att fiska utan båt. Istället bar det av till en tältplats som vi fick tips om på campet vid Storsjöns östra strand. Där smällde vi upp tälten, lagade middag, drack gott och njöt i solnedgången. Vi hann även med några kast på de vakande småharrarna, den enda som lyckades lura upp en var dock Åberg.

Tälten uppe och Jonas fixar svälj (kaffe).
Färskpotatisen kokar friskt.
Jonas försöker lura upp harr genom att vada ut en bit.
Rickard i full koncentration.
Vyn från middagsbordet.
Efter middagen var det dags att jobba på vätskebalansen.
Livsnjutarna vid brasan i solnedgången.
Gör inte så mycket att man inte fått mängder med fisk när man har denna vy från "sovrummet".

Dag 4
Det blev, inte helt otippat, en hel del eldvatten under gårdagens njutande i solnedgången. Detta märktes när det var tre sorgliga själar som släpade sig ut från tälten på morgonen. Ingen av oss lyckades riktigt hitta motivationen till att fiska överhuvudtaget. Vi var rörande överrens om tre saker; 1) vi ska aldrig mer tälta, 2) vi skulle hem till stugan och 3) det skulle bli bakfyllepizza till lunch.

Vi åkte därmed hem till stugan och omgrupperade med bastu och dusch samt lite tvättande. Sedan gjordes det inte många knop under dagen. Det mest ansträngande var att förflytta sig från olika vilopositioner i och utanför stugan.

Imorgon är det dags för fiske igen, det lutar mot att det blir Frösjön i Tännäs där vi hade fantastiskt rödingfiske i vintras (vi hörde rapporter om ett gäng harrar i kilosklassen häromdagen).

Sen får vi se. Det finns en risk att vi kanske fiskar gädda(!!), det berättades otroliga historier i Storsjö angående deras gäddbestånd. De beskrev det med lite avsmak i tonen, medan vi "sörlänningar" fick något religiöst i blicken. Vi får se, har ju inte direkt gäddutrustningen med oss.

Läs rapport från dag 5 här...