torsdag 9 september 2010

Härjedalen dag 6 - Gädda i Storsjö

Läs rapport från dag 5 här...

Idag åkte vi tillbaka till Storsjö FVO för att testa att fiska lite gädda i Storsjön. Lite typiskt är att man ska få en massa gäddtips när precis all gäddutrustning ligger kvar i Strängnäs. Det närmsta vi kom var 30-grams Abu Atom, någon Relax-jigg och små öring-wobblers.

Storsjö fiskecamp sett från sjön.

Vi färdades i ca 1 timme över sjön med en liten 5-hästare för att komma till "spotten". Vi fiskade i området i ca 2 timmar innan vi gav upp. För varje kast önskade man att det var en jerk man kastade med och inte ett litet skeddrag. Totalt blev det två små gäddor, den största vägde kanske 1,5-2kg (båda togs av Åberg på atom).

Tillbaka i restaurangen för en sen lunch fick vi höra ännu mer historier om gäddorna i sjön. Vi mer eller mindre lovade att komma tillbaka innan isen lägger sig och då ha med oss hela "arsenalen" inklusive båt. Då är det upp till bevis!

Teorin bakom varför sjöns gäddor är så stora tros vara att den är mycket rik på sik. Perfekt tänkte vi! Målet med resan var att det skulle bli 3 personbästa (och vi hade redan 2). Om vi landade en sik så skulle det per automatik bli personbästa då ingen av oss fångat en tidigare.

Ut i sjön igen, nu med små spinnare. Vi nötte på i ca 2 timmar till och tyvärr gav det ingen sik. Dock var det mycket nära att det blev personbästa ändå när Åberg tog en helt galen öring på 0,85kg.

Åberg med en fin, och resans första, öring på 0,85kg.

Utöver öringen landades även två små harrar, dock av mig den gången, innan det var dags att åka hemåt. Tack till grabbarna på Storjö fiskecamp för trevligt sällskap och fina tips (nästa gång är det upp till bevis som sagt). Även ett stort tack för den rökta siken vi fick med oss hem, den smakade riktigt fint hemma i stugan!

Imorgon lutar det mot att det blir Frösjön igen, då med långdrag.